Den 30 mars 1872 inträffade en olyckshändelse på en gård i Drängsmark när en husbonde med sin dräng utförde hyggesarbeten. En yxa som hölls av husbonden råkade lossna från skaftet och for in i magen på drängen. En läkare tillkallades och tyvärr dog drängen strax efter av sina skador.
Källa: Dagens Nyheter 21 april 1872
tisdag 29 januari 2019
Kyrkohistoriska notiser 23(tre notiser)
Nytt fönster i Gryta kyrka
Det var länge många klagomål över att Gryta kyrka i Uppland var mörkt och 1697 upptogs ett nytt fönster i långhuset.
Källa: Aron Andersson, "Gryta kyrka", Eskilstuna, 1995
Kyrkklockorna i Sparrsätra
De båda kyrkklockorna som hänger i klockstapeln till Sparrsätra kyrka norr om Enköping är båda från l741. Dessa gjöts av Isaac Rockman och innan den nuvarande klockstapeln byggdes i slutet på 1700-talet, fanns det en tidigare klockstapel.
Källor:
Bebyggelseregistret, Riksantikvarieämbetet
Rosell Ingrid, "Sparrsätra kyrka", Strängnäs, 1972
Lännäs kyrka i Närke
Det är en medeltida kyrka med bl ett torn från 1100-talet och en av de äldsta kyrkklockorna i landskapet som är daterat till 1200-talet.
Källa: Strängnäs stifts hemsida
Det var länge många klagomål över att Gryta kyrka i Uppland var mörkt och 1697 upptogs ett nytt fönster i långhuset.
Källa: Aron Andersson, "Gryta kyrka", Eskilstuna, 1995
Kyrkklockorna i Sparrsätra
De båda kyrkklockorna som hänger i klockstapeln till Sparrsätra kyrka norr om Enköping är båda från l741. Dessa gjöts av Isaac Rockman och innan den nuvarande klockstapeln byggdes i slutet på 1700-talet, fanns det en tidigare klockstapel.
Källor:
Bebyggelseregistret, Riksantikvarieämbetet
Rosell Ingrid, "Sparrsätra kyrka", Strängnäs, 1972
Lännäs kyrka i Närke
Det är en medeltida kyrka med bl ett torn från 1100-talet och en av de äldsta kyrkklockorna i landskapet som är daterat till 1200-talet.
Källa: Strängnäs stifts hemsida
söndag 27 januari 2019
Två lyktstolpar
År 1880 köpte två lyktstolpar av järn för att placeras vid rådhuset i Strängnäs och som skulle skötas av en man med smeknamnet "Olle med benet" som fick 1 000 kronor i lön under 1881. Han skall hålla med fotogen samt tända, släcka och underhålla lyktorna.
"Från gammeldags idyll till levande nutid", Strängnäs, 1972
"Från gammeldags idyll till levande nutid", Strängnäs, 1972
Vann med 8-3 mot samma klubb
Den 2 januari 1932 vann Aston Villa med 8-3 mot Leicester City på bortaplan och George Brown gjorde fem av målen. Som lite kuriosa kan nämnas att Brown gjorde fyra mål i nästa ligamatch mot Liverpool på hemmaplan som Aston Villa vann med 6-1. Den 21 april 1962 vann Aston Villa återigen med 8-3 mot Leicester på Villa Park inför 24 184 åskådare och båda matcherna var i den gamla division 1.
Källa: David Goodyear & Tony Matthews, "Aston Villa---A complete record", Derby, 1992
Källa: David Goodyear & Tony Matthews, "Aston Villa---A complete record", Derby, 1992
Ett par förändringar
Svinnegarns kyrkas vapenhus revs 1770 och först 1808 fick kyrkan en ny ingång till kyrkorummet när även ett fönster uppsattes där vapenhuset en gång stod. Kyrkan fick ett nytt yttertak 1826-27 då man bytte ut taket från 1602. När vapenhuset revs så hade denna del stått på platsen sedan medeltiden.
Källa: Ingrid Rosell, "Svinnegarns kyrka", Katrineholm, 1985
Källa: Ingrid Rosell, "Svinnegarns kyrka", Katrineholm, 1985
Sveriges första överhettarlok
År 1905 anskaffade Bergslagarnas järnvägar (BJ) ett ånglok som fick en överhettare och som tog död på ångpannor när det gällde ånglok. Loket fick littera C med bolagets nummer 52 och byggdes av Nohab i Trollhättan och det var en maskindirektör som kom på att testa denna nymodighet som föll väl ut. En överhettare installerades på loket som ännu finns kvar som museilok.
Källor:
"Bevarandeplan för järnvägsfordon", Gävle, 2004
Diehl Ulf m fl, "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar", 1973
Källor:
"Bevarandeplan för järnvägsfordon", Gävle, 2004
Diehl Ulf m fl, "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar", 1973
Etiketter:
Järnvägshistoria,
Lok,
Teknikhistoria,
Tillverkare
söndag 13 januari 2019
Uppehåll p g a tvist
Nässjö-Oskarshamns järnväg(NOJ) öppnades för allmän trafik mellan Oskarshamn-Nässjö (65 km) den 29 juni 1874 och Eksjö-Hultsfred (62 km) den 4 november samma år. Men redan under vintern 1874 var trafiken inställt på det östra avsnittet p g a en tvist mellan järnvägsbolaget och Oskarshamn stad. Den 1873 års öppnade etapp mellan Eksjö-Nässjö berördes dock inte av tvisten.
Källor:
historiskt.nu
"Järnvägsdata", 1999
Källor:
historiskt.nu
"Järnvägsdata", 1999
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)