onsdag 3 oktober 2018

Utö järnväg

På Utö öppnades 1835 en drygt 700 meter lång rälsbana som trafikerades fram tills gruvdriften upphörde 1874. Den hade spårvidden 1188 mm, rälsen kom från Brevens bruk i Närke och detta kostade gruvbolaget på ön 21 000 riksdaler. Själva banarbetet kostade 1 381 riksdaler och banpersonalen som utförde transporterna gjordes av ungdomar. i slutet på 1870-talet fraktades det alltmer gråberg och man fann att arbetet blev alltmer slitsamt samt olönsamt. Ett beslut att lägga ner driften helt fattades under 1879 och kort tid senare revs allting upp. Banan låg strax söder om själva gruvområdet på ön och än idag kan man skymta lämningar efter järnvägen. Gruvan hade en uppsving på 1780-talet och sedan lite mindre toppar omkring 1800, i början på 1840-talet och vid det sista decennieskiftet innan gruvdriften lades ner.

Källor:

Bodstedt Ivan, "Historik över svenska småbanor", Stockholm, 1945
fmis.raa.se
Hedenstierna Dagny, "Utö---Bebyggelse och näringsliv förr och nu", Ymer, 1943

Inga kommentarer: