lördag 18 maj 2013

Släktstofter

Jag släktforskar en del!!!
Har tidigare skrivit om det på denna blogg.
Lite stofter därifrån:
Jag härstammar från Levene-släkten kan man påstå, det var en gruppering som undersökte familjer i denna västgötliska socken innan 1800 för ett antal år sedan. Det är på min farfars sida som denna koppling finns.
Min pappas farmors hamnade i en prästfamilj i Stora Mellby efter de båda föräldrarnas död under 1880-talet.
En liten röd tråd i det hela.
Åldersmarginal:
Farfar-Farmor: Femton år
Farfarsfar-farfarsmor: Tolv år
En ana till mig som levde i Frötuna socken utanför Norrtälje blev änka vid två tillfällen under 1820-talet.
Jag blev såväl det första barnbarnbarnet till såväl min farfarsmor som farmorsmor, deras respektive dog innnan jag blev född.
När min morfars familj flyttade från Malsta till Länna socken i Roslagen omkring 1911-12 så var min morfar ett år gammal. Han var dålig i magen under flytten och han var yngst i familjen, systrarna talade om det för honom när han växte upp.
En släkting på min morfars sida var med o slogs mot danskarna på Åsundens is utanför Ulricehamn 1520, blev sårat liksom Sten Sture d ä och dog p g a skadorna. Hans son blev någon form av en höjdare i Husby-Sjuhundra socken utanför Norrtälje.

Inga kommentarer: