tisdag 29 mars 2016

Ett längdhoppsrekord 1925

Från Uppsala Nya Tidning den 16 juni 1925; "Enligt ett telegram till Idrottsbladet från Paris har negern Hubbard vid tävlingar i Chicago på lördagen slagit världsrekord med ett hopp på 7,86 meter". Vem var han, enligt "Idrotten i focus" från 1966 hette han W De Hart Hubbard och han slog som sagt vad världsrekord i längdhopp 1925 på 7,83 meter. Han levde mellan 1903-76 och han finns också på den engelska Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/DeHart_Hubbard

OBS: Jag är medveten om att ordet "neger" kan i vissa fall verkar rasistiskt, men om man citerar äldre källor så måste man vara medveten om att det var OK kan skriva dessa ord i massmedia då, det måste man nog acceptera idag. De som skrev i tidningarna på 1920-talet är döda idag och de kan inte heller svara på det. Kommentarer om detta undarber jag ifrån, likaså vill jag bara att folk skall accepterar de äldre källorna till denna notis. Vad jag anser har inte denna notis med att göra, däremot anser jag att det är ett stycke idrottshistoria och därmed också publiceringen av denna notis.

Inga kommentarer: