torsdag 12 juni 2008

Släktingen som sårades i strid 1520

Min avlägsna släkting och sjutton generationer bort från mig var en bonde i Vantunge i Husby-Lyhundra socken som föddes antagligen under det sista kvartalet av 1400-talet. Såvitt vad jag har förstått deltog han i slaget mot danskarna på Åsundens is vid Bogesund(nuvarande Ulricehamn). Han blev sårat av en kanonkula och dog på Mälarens is liksom Sten Sture d y. Hans namn var Björn och finns på min morfars sida. Jag förmodar att det var i Ulricehamn som han blev sårat och inte i danskarnas allmogeslakt utanför Uppsala under samma år.

Källor:

Eriksson Lars, "Bondehärens svanesång"(Stockholm 1521-23), i Sveriges fältslag, Värnamo, 2005

Faith-Ell Jan, "Hans personliga databas"(efter en förfrågan från mig).

Hedenborg Susanna, "Sveriges historia", 2003

3 kommentarer:

FrankG sa...

Hej. En släkting till mig i Norrtälje påstår att denne Björn Bonde också är vår "anfader". Hans uppgifter stämmer med bl. a med de som finns här på bloggen. Jag vet inte var han fått sina uppgifter ifrån men han har tydligen haft informationen länge. Nu har jag själv kommit så långt bakåt som till min farfarsfarfar jan Andersson,född troligtvis i Rimbo 1825 och kvarnbonde där. Min farfarsfar Johan Erik Jansson föddes i Rimbo 1863 och kom på ngt sätt till Norrtälje och Väddö.
Min farfar hette Johan Albert Jansson och föddes 1891.
Hälsningar Frank Albertson, Stockholm.

Stephannium sa...

Jo, jag hittade Johan Erik Jansson i mitt släktarkiv och Johan Erik Jansson som är din farfarsfar tillhörde samma syskonskara som Jan Petter Ekgren som är min mormorsfar, på långt håll är vi släkt.

Stephannium sa...

Får korrigera lite grann eftersom jag hade kommit hem från jobbet då och var lite trött. August Ekgren är min morfarsfar.

Stephannium