Uppsala central 1900 och det är mycket som inte är sig likt i jämförelse med dagens resecentrum. Banhallen revs drygt ett decennium senare och visst är det nostalgisk med de båda tornen. Centralstationens byggnad syns bakom det väntra tornet på själva banhallen.
Örsundsbro började att växa som samhälle omkring sekelskiftet 18/1900-talen och på den tiden var hamnen också livlig. Bilden ovan är från 1915 och en bra information om själva hamnen finns i Nordisk familjebok. I 1900-talsutgåvan som trycktes 1922 så hade Örsundsbro inte sin egen artikel i uppslagsverket utan allt stod i Örsundaån som flyter igenom samhället:
"Örsundaån, ett af Mälarens tillflöden, upprinner
i norra delen af Torstuna härad, Västmanlands
län, passerar den rätt stora Vansjön, fortsätter
i riktning åt s. s. ö. genom Simtuna härad, böjer
inom dettas sydligaste del af mot ö., bildar gräns
i norra delen af Torstuna härad, Västmanlands
län, passerar den rätt stora Vansjön, fortsätter
i riktning åt s. s. ö. genom Simtuna härad, böjer
inom dettas sydligaste del af mot ö., bildar gräns
län, passerar Alsta sjö och utfaller i Lårstaviken,
en del af Mälarfjärden Ekoln. Vid ån ligger ung. 9
km. före dess utlopp Örsundsbro, handelsplats
och järnvägsstation å Uppsala-Enköpings järn-
väg, som där öfvergår ån, med regelbunden ångbåts-
trafik på Stockholm och Uppsala. Längd 70 km.,
vattenområdets areal 750 kvkm. Bland viktigare
tillflöden märkas Skattmansöån och Lillån.""
en del af Mälarfjärden Ekoln. Vid ån ligger ung. 9
km. före dess utlopp Örsundsbro, handelsplats
och järnvägsstation å Uppsala-Enköpings järn-
väg, som där öfvergår ån, med regelbunden ångbåts-
trafik på Stockholm och Uppsala. Längd 70 km.,
vattenområdets areal 750 kvkm. Bland viktigare
tillflöden märkas Skattmansöån och Lillån.""