torsdag 18 juni 2015

Hamnolycka

En olycka i hamnen i Strömsbro utanför Gävle krävde en allvarligt skadad hamnarbetare med namnet Adolf Lundberg i oktober 1911. Han blev träffat av en nedfallande bal under lastning av ett engelskt fartyg och han fördes till lasarettet i Gävle.

Källa: Gefle Dagblad 5 oktober 1911

lördag 30 maj 2015

Vigsel på ambassader

De svenska ambassaderna och konsulaterna fick rätt att viga folk 1904.

Källa: Bo Stråth, "Sveriges historia (Norstedt)", band 6, Värnamo, 2012

"Mors lilla hjälpreda"

Amalia Lindegren levde mellan 1813-91 och gjorde sig känd för målade motiv om folklivet i Dalarna. Fast hon gjorde också en känd målning där en liten flicka hjälpte sin lillebror att snyta sig och denna målning fick titeln "Mors lilla hjälpreda". Det är en oljemålning från 1873 och det var just under 1800-talet då barnen fick en speciell genre som just Lindegren var en av de dominanta konstnärerna. En annan känd målning var "Lillans lilla bädd" från 1858 där en allmogefamilj sörjer ett barn som ligger i en vagga. Denna målning finns bl a på Nordiska museet i Stockholm.

Källor:

Björk Tomas, "1800-talet", i svensk konst och visuell kultur efter 1809, Kristianstad, 2007
http://www.nordiskamuseet.se/artiklar/lillans-sista-badd
"Norstedts uppslagsbok", 2003

37 mål på fem matcher

Det var en målrikt omgång i division 4(Uppland) den 22 maj 1952 när det gjordes 37 mål på fem matcher.

Vesta-Heby 10-1
Örbyhus-Söderfors 2-7
Älvkarleby-Morgongåva 8-0
Vattholma-Skyttorp 2-1
Hallsta-Sirius 5-1

Källa: Uppsala Nya Tidning 23 maj 1952

Självmordet vid Sandgropen

En äldre arbetare som hade haft anställning på Länna bruk tog sitt liv vid "Sandgropen" norr om Svartbäcken den 27 augusti 1898. Detta hände under lördagskvällen när han stoppade en dynamitpatron i munnen för att sedan tända på.

Källa: Tidningen Upsala 30 augusti 1898

måndag 18 maj 2015

Mackarna vid Svista och vägkrogen eller värdshuset förstås

När E4:an gick rakt norrut från Uppsala fanns det två bensinmackar vid Svista i början av 1990-talet och nu är båda borta. Där var även en vägkrog som också fick läggas ner i samband med den nya motorvägen och den fanns även under 1970-talet. I denna vägkrog kunde man se alla möjliga vimplar från olika idrottsföreningar och det fanns också övernattningsmöjligheter. Byggnaden fanns kvar i fjol, var övervuxet och med en möjligen okänd verksamhet där inne, men det utgår jag inte egentligen ifrån. Bilderna är tagna förra året vid midsommar.


Sveriges sista träbro

När Norra Östergötlands järnvägar öppnades i tre etapper mellan 1901-10 anlades också en träbro över Hjortkvarnsån som var Sveriges sista järnvägsbro av trä när banan lades ned 1987.

Källa: "Järnvägsdata", 1999