måndag 25 augusti 2025

Kyrkomiljön i Fläckebo

 Fläckebo kyrkomiljö utanför Sala är samtidigt ett tecken på en försvunnen miljö i Sverige eftersom kyrkstallarna står kvar på kyrkbacken. På kyrkogården finns många av de äldre gravarna fortfarande kvar och är värt ett besök även om kyrkan inte är öppen. I närheten ligger Fläcksjön som kyrkan och socknen har fått sitt namn ifrån, kyrkan härstammar iallafall från 1400-talet.Bilderna är klickbara!!!!
















lördag 23 augusti 2025

Smugglingen från Danmark 1860

 Mellan 29 maj till 6 maj kom det till kännedom att det kom 89 kärl med dansk sprit och 83 dansk brännvin i närheten av Helsingborg som dessutom rådhusrätten i staden utfärdade en kungörelse om. Det var okända personer som utförde smugglingen.

Källa: Post- och inrikes tidning 23 juli 1860

fredag 22 augusti 2025

Industribanan vid Kolbäck

 En industribana med normalspårvidden 1435 mm beslutades 1955 att bli anlagt vid Kolbäck och spåret skulle gå till Sörstafors pappersbruk. Spåret blev färdigt 1958 och var 2,5 km långt, även inne på brukets område fanns det spår. Trafiken ombesörjdes av SJ och själva driften pågick till 1966 då pappersbruket nedlades.

Källa: ”Järnvägsdata med driftplatser”, 2009

Torvbrytningen i Kragsta

 Torvbrytningen av bränntorv påbörjades av Gölsjö AB norr om sjön Slaktaren i närheten av Finsta Uppland under året 1918. Rälsen bestod av järnbeslagna plankor och vagnarna drogs av hästar, banan var drygt två kilometer långt. Driften lades dock ner redan 1920 och återupptogs igen 1941, företaget hette då Kragsta mosse. Nu pågick brytning av torv både på den gamla mossen och även på ett parti söder om sjön Slaktaren. Lokdrift sattes in 1942 och upphörde efter en olyckshändelse 1946. Själva loket tillverkades av Sixten Pettersson på Vätö Stenhuggeri under samma år som lokdriften infördes och den var bensindriven med en Ford-motor (skrotades 1946). 
Genom en söksträng med sökning i Dagens Nyheter den 3 april 1946 så hade någon förskingrat avlöningskassan på 29 400 kronor.

Källor:

Fornminnesregistret Riksantikvarieämbetet 
Freding Mats, ”Industrilok i Uppland”, 1991

Kan betraktas som lynchning

 Karl Oskar Ramström var traktens värsting eller den person som alla i omgivningen fruktade. Hela den tragiska historien började den 5 februari 1905 i Bjästabodarna vid Bergsjö (Gävleborgs län). Det är lite skillnad på det som rapporterades i Gefle Dagblad den 8 februari och det som står i beskrivningen på hemsidan Svenska Mordfall som följande text är hämtat ifrån.
Karl Oskar Ramström, som var fruktad på bygden, besökte en danstillställning tillsammans med en kamrat. När de två befann sig en bit från danslokalen besköts de plötsligt med revolver. Kamraten träffades i armen och flydde från platsen medan Ramström, som blev liggande på marken, misshandlades svårt med både slag och knivhugg. Ramström fördes till sjukhus där han avled tre dagar senare. Polisen lyckades aldrig spåra några gärningsmän och ingen som befunnit sig på dansen påstod sig veta något. Mordet på Ramström misstänktes vara en hämnd från ortsbefolkningen som under en längre tid levt i rädsla för honom.
I den nämnda numret av tidningen så stod det att det var logdans som hade blivit anordnat av en herre med efternamnet Flodin. En handlare beslöt att lämna logen omkring midnatt och då hade Ramström frågat honom om han fick följa med. Strax efteråt brändes ett skott av och sedan inleddes den brutala misshandeln rum, detta nummer av tidningen beskrev hans skador som skribenten inte tänker ta upp. Eventuella läsare får söka på www.kb.se; leta reda på Gefle Dagblad fr o m den 8 februari 1905 och sedan trycka på vilken tid det önskas. 

Källor:

Frigivna steaffarbetsfångar, Riksarkivet 
Gefle Dagblad 8 februari 1905
svenskamordfall.se

onsdag 20 augusti 2025

Billy Bingham

 Skribenten har ett personligt minne av honom, under kvalspelet till fotbolls-VM i Spanien 1982 så kommer skribenten ihåg att satt och grinade när Nordirland höll på att bli klara för slutspelet. Han var förbundskapten för Nordirland vid två tidsperioder; dels 1967-71 och dels 1980-93. Själv spelade han 56 landskamper för Nordirland mellan 1951-63 och på dessa gjorde han åtta mål. Han föddes i Belfast den 5 augusti 1931 och avled i den engelska Southport den 9 juni 2022. Han började sin aktiva karriär i Glentoran i den inhemska ligan innan gick över till Sunderland för 10 000 pund i oktober 1950. Där blev det 45 mål på 206 matcher och gick vidare till Luton Town under sommaren 1958. Han gjorde det vinnande målet i semifinalen i FA-cupen mot Norwich 1959 medan det blev förlust mot Nottingham i finalen. Fram till han avslutade karriären 1965 så spelade han för såväl Everton som Port Vale.

Källor:

Hugman Barry, ”Football League players records 1946-88”, London, 1988
Wikipedia, engelskspråkiga 

Hörsne kyrka på Gotland

 

Hörsne kyrka på Gotland är från medeltiden liksom de flesta av kyrkorna på ön, tornet som tidigare tillhörde en romansk kyrka med absidkor är 1200-talets första hälft och under samma sekel tillkom vapenhus och sakristia medan långhuset byggdes under början av 1300-talet (från Wikipedia). Kortet är tagen av skribenten i september 2019.

Åkerby kyrka norr om Uppsala

 Det har antagligen funnits en träkyrka under 1200-talet i Åkerby någon mil norr om Uppsala och denna träkyrka känner man inte till idag hur den såg ut. En anledning att man utgår ifrån detta är att kyrkans dopfunt är från detta sekel medan nuvarande kyrkan blev färdigt under 1300-talet och nästa århundrade målades kyrkan av en medarbetare till den kända kyrkomålaren Albertus Pictor.

Källa: Åke Nisbeth, ”Åkerby kyrka”, Katrineholm, 1984

USS Texas

 När USS Texas togs ut i tjänst 1914 var detta fartyg världens starkaste med sin huvudsakliga beväpning på tio 14 tums-kanoner. Hon var dock efter sin tid eftersom hon var koleldat istället för oljeeldade ångturbiner. Under året 1927 fick hon oljeeldade ångturbiner och blev då moderniserat. Detta fartyg är det enda fartyget som fortfarande finns bevarad och efter fartyget hade tagit ur tjänst 1946 så blev hon museifartyg i San Jacinto i Texas.

Källor:

Militärhistoria, svensk version 2013

söndag 17 augusti 2025

Där sköts senaste vargen

 Bara ett stenkast från Östa källor i Nora socken (Uppland) finns det en skylt av trä och på platsen markerar där den sista/senaste vargen sköts i socknen. På skylten står det; HÄR SKÖTS DEN SISTA VARGEN I NORA 30 NOV AV 14-ÅRIGA ANDERS HOLMBERG. Om det var den senaste vargen som sköts i Uppland återstår att se.

Källa: Fornminnesregistret Riksantikvarieämbetet 

lördag 9 augusti 2025

Oxar orsakade tågurspårning 1857

 I källan hänvisade författaren till Post- och inrikes Tidning den 15 oktober 1857 när ett antal oxar hade kommit upp på spåret mellan Göteborg-Jonsered. Loket med tender och tre vagnar gick av spåret, vid kollisionen krossades även fem oxar. En person som fick benet amputerat avled senare medan de övriga 120 passagerarna klarade sig utan skador.

Källa: Kenneth Landgren, ”Olyckshändelser och missöden vid Sveriges järnvägar”, del 2, 2015

Notiser

Första fyrarna med mistlur (handkraft)

De första fyrarna där det installerades mistlur som drevs med handkraft var Grimskär 1884, Svartklubben 1887 och Agö 1889.
Källa: Fyrhandboken 2007

Trehus eller Tre hus

I Övergran socken i Uppland finns det en bostad med namnet Trehus eller Tre hus och den är på gården Katrinedals ägor. Det är ett torp som 1916 som liksom andra torp i nordöstra hörnet av socknen avstyckades från gårdens ägor.
Källor:
Hembygd Håbo, Tierp, 1987
Ortnamnsarkivet

Bristol Citys seger 1955

Bristol City vann division 3 (Södra) säsongen 1954-55 och de vann 30 av 46 ligamatcher samt gjorde 101 mål, den största vinsten var 6-1 (hemma) mot Aldershot den 16 oktober.
Källa: enfa.co.uk

Hjälstas byar 1910

Tuna var den största orten i Hjälsta socken (Uppland) 1910 med 107 i själva byn och 25 på själva ägorna i följd av Hjälsta by(kyrkbyn) med 58, Brunnsta 42, Bälsunda 37, Eneby 32 och Ör 30.
Källa: SVAR; folkräkning

Riksgäld

Riksgäld kallades de sedlar som utgavs av Riksgäldskontoret mellan 1789-1834.
Källa: "Norstedts uppslagsbok", 2003
(Tidigare publicerat)

Tog från ett lik

Vid månadsskiftet november-december 1878 begick en studerande med namnet Schwarz självmål i kronoparken på Åsen och efter tog någon hans ring med gredelin och små stenar.
Källa: Tidningen Upsala 3 december 1878

Cheddarostens ursprung

Ostens äldsta kända historiska milstolpe är 1500-talet och i en by i England med samma namn.
Källa: Faktakalendern 1997
(Tidigare publicerat)

Bortglömd storseger???

 Den 7 oktober 2006 tog Sirius emot norrländska Anundsjö inför 491 åskådare på Studentrrnas och det var bara ett par veckor sedan som Sirius hemmaslog en annan klubb från Norrland nämligen 8-0 mot Robertsfors. Matchen mot Anundsjö slutade 7-2 till Sirius och tre av målen gjordes av Tobias Lindström sedan två mål vardera av Kim Skoglund samt Mani Tourang. Sirius ledde i halvtid med 3-0 och gick upp till 7-0 innan bortalaget kunde göra två mål (båda genom Per Byström). Sirius blev tvåa efter Enköpings SK i division 1 (Norra) och gick upp via kval till Superettan mot Väsby. Frågan är hur många kommer ihåg denna storseger och om den kom i skuggan av kvalet.

Källor:

fotbollsdata.se
worldfootball.net

onsdag 6 augusti 2025

Kila kyrka i Västmanland

Kila kyrka finns på ett par platser i Sverige och denna kyrka ligger någon mil söder om Sala, synlig från vägen till Västerås. I kyrkans långhus vars stora delar härstammar från 1300-talet finns 27 takstolar. Kyrkan är gjort av såväl natursten som mursten med putsat fasad.

 

tisdag 5 augusti 2025

Torvindustrin i Gubbo

 En torvströfabrik anlades i Gubbo 1918 inte så långt ifrån Gimo i Uppland och den låg invid den bibana som Dannemora-Hargs järnväg lät bygga mellan Norrmon-Lövstabruk. En lastplats inrättades längs med denna bibana för brukets transporter. Fabriken anlades av Gimo-Korsnäs AB med säte i Gävle. Under andra världskriget så upptogs s k bränntorv som förädlades av två provisoriska ugnar. Själva driften lades ner 1952, byggnaderna revs 1954-55 och det återstår bara ruiner av den forna torvströfabriken. När fabriken öppnades så lade man ut en bana med 600 mm spårvidd mellan fabriken och Glansmossen och som mest var den tre kilometer långt. Ett motorlok från Warrant i Vara anskaffades 1919 och motorn var tillverkat av samma firma, den var fotogendriven med åtta hästkrafter (hade hytt). Själva banan nedlades med fabriken 1952 och revs upp några år senare medan loket skrotades.

Källor:

Freding Mats, ”Industrilok i Uppland”, 1991
”Järnvägsdata med driftplatser”, 2009

Böter för fylleri

 

Källan är tidningen Upsala den 11 januari 1896 och där står bl a att en arbetare fick böta 20 kronor (omkring 500 i dag, grovt räknat) för han gjorde motstånd när skulle gripas. 

Någonting om G-vagnens historia

 G-vagnar som åkte i godståg sedan starten av svensk järnvägshistoria och täckta vagnar som hos Statens Järnvägar var 7,0x2,8 meter för obromsade vagnar efter beslut 1884 och senare 8,0x2,8 med bromskupé med lastutrymme på exakt sju meter. G-vagnen har dock varit i olika utförande eftersom en del enskilda banor hade G-vagnar samt även hos SJ. Täckta vagnar fanns även när de första etapperna började att öppnas i mitten av 1800-talet. Exempelvis hade SJ 313 G-vagnar i början på året 1867 och i slutet på detta år var antalet 347 stycken. Enligt Särtrycket som kom 1900 hade tjugo G1f-vagnar och 150 av G3 tillkommit till SJ under 1899. Liksom andra vagnar så hade G-vagnarna underlittera i form antingen bokstav, siffra eller i kombination av dessa. När en enskild bana kom under staten så kom denna banas godsvagnar med i vagnlistan och skiljdes det åt så blev det en underlittera eller en kombination av själva huvudlitteran. När alltfler enskilda banor förstatligades under 1900-talet så bestämde SJ 1939 att övertagna godsvagnar skulle klara av max 90 km/h för att sättas in i godstrafiken. Halmstad-Nässjö järnväg (HNJ) byggde en lång styckegodsvagn som fick numret 1134 med litteran GFm och byggdes om från en personvagn, den hade ursprungligen bromshytt som togs bort (istället installerades tryckluftbroms). Denna vagn fick längden 8,61 m och var mellan axlarna 6,46 meter.

Källor:

Leander Lars-Olof, ”Boken om HNJ”, 1984
Selme Johan, ”Särtryck 1867, särtryck 77 och Kommunickan”, Tåg, 5/1987
Sundström Erik;
”De medelstora G-vagnarnas historia”, Tåg 7/1983
”Svenska godsvagnar Normalspår 1856-1956”, Gävle, 2010
Särtryck77, 1900

Svår storm

Vid månadsskiftet augusti-september 1869 utbröt en svår nordöstlig storm som gjorde att Sveriges kuster fick ordentliga vågor som slog mot land. Saltsjön vid Stockholm och där steg vattnet drygt en meter, likaså med Slussen.

Källa: Dagens Nyheter 3 september 1869

måndag 4 augusti 2025

Så såg ett kök ut

Samtliga bilder är tagna i Mannaminne i juli 2022 och visar hur ett kök samt matbordet kunde se ut förr i tiden.



Kåseri

 Skribenten spelade bangolf fram till 2001 och sedan har det inte blivit något spel p g a universitetsstudier samt nattjobb (som ordinarie sedan 2007). Sedan dess har jag bara följt bangolfen lite grann på instans och ändå känner jag till att min klubb Uppsala Bangolfklubb (Sveriges äldsta som bildades 1934) hade förlorat två mer eller mindre profiler inom drygt 11/2 vecka i juli (Arne Olofsson född 1949 och Pether Ekman född 1966). Varför ett kåseri om sånt, kände att det var dags att skriva ett sådant som krönika. I juli besöktes trästaden Nora och på samma gång passade skribenten på att besöka Industribanemuseet utanför Frövi i Västmanland eftersom det var ett medlemskap i Industribaneföreninggen från 2008 och fram till den oundvikliga nedläggningen 2022. Besöket gjordes i regnigt väder och just då regnade inte så mycket, det var stängt. Det gjordes på vägen till Nora och passade även på att besöka Sveriges äldsta stationshus i Järle som blev färdigt 1854. När skribenten besökte Mannaminne i Ångermanland för tre år sedan och sedan dess har ett urval av bilder publicerat om just platsen samt har använt bilderna i ett par av stoften.

Om det blir nya kåserier återstår att se!!!

lördag 2 augusti 2025

Karluk fast i isen 1913

 Brigadine är ett tvåmastat segelfartyg och brigadinen Karluk var flaggskeppet i arktiskt expedition som skulle bedrivas av Kanada under åren 1913-16. I augusti 1913 blev fartyget fast i isen vid Herchel Island i Alaska och själva rörde på sig så fartyget hamnade vid Beauforthavet, när fartyget sjönk 1914 så beslöt besättningen att gå till Wrangelön. Dock kom de inte fram utan blev räddade av fartyget King & Wings och elva av besättningsmännen hann dö innan hjälpen kom. Själva Karluk byggdes 1884 med syfte att fånga valar och Karluk var en del av Wihjamur Stefanssons arktiska expedition. Han var från Kanada som levde mellan 1879-1962 och hans föräldrar emigrerade från Island.

Källor:

alaskaweb
Wikipedia engelskspråkiga 

fredag 1 augusti 2025

Från banorna

 BRÄNNLANDSBERGET

Detta objekt ligger längs med linjen Vännäs och Umeå, enligt Fornminnesregistret finns det ingen markering om kalkbrott och enligt banvakt.se fanns det spår åt sydost, syd och sydväst.

TRIABO

Ett sågverk och hyvleri fanns på platsen samt ett stickspår från linjen Åseda-Hultsfred.

ÖSTANMOSSE

Där fanns en gång en lastplats mellan Klackbeeg och Norberg till en gruva i närheten, gruvan fick namnet Östanmossegruvan och ligger inte långt ifrån byn Östanmosse. I närheten finns det flera rester efter gruvor och området ligger strax norr om Norberg. 

ÄNGELSBERG

Lastplatsen vid Ängelsbergs bruk lades ner omkring 1960 och förmodligen lades även driften ner på bruket.

HAGGE

I Hagge utanför Ludvika anlades det en gång ett sågverk som hade spåranslutning med järnvägsstationen på orten samt smalspår på själva brädgården. Själva lastplatsen och sågverket verkar vara i drift fortfarande.

Om strandat ångare 1900

Från Gefle Dagblad den 21 maj 1900 och en strandat ångare mittemellan de båda fyrplatserna Understen och Svartklubben längs med Upplandskusten. Besättningen på 14 personer hade blivit räddade och till slut fick de också loss fartyget.

 

Den enda var storvinst

 Blackpool slutade sist i gamla division 1 säsongen 1966-67 med 21 poäng och åtta poäng efter Aston Villa. På hemmaplan vann Blackpool bara en match under denna säsong och samtidigt förlorade de 15 ligamatcher. Den enda segern var dock en riktig ”smällkaramell” när de tog emot Newcastle den 22 oktober. Inför 21 202 på Bloomfield Road vann de med 6-0 och målen gjordes av Ian Mourinho 2, Alan Skirton 2, Ray Charnley och Jimmy Robson. På bortaplan vann de ytterligare fem matcher och de slog Southampton med 5-1 den 31 december sedan Charnley hade gjort tre mål. Charnley blev också klubbens främsta ligaskytt med 14 mål.

Källor:

Calley Roy, ”Blackpool—-A complete record”, Derby, 1992
Smailes Gordon, ”Football League Records”, Derby, 1992

måndag 28 juli 2025

Från avelshingst till valack

 Sheridan Hanover föddes som hingst 1999 och har ett par små kullar med avkommor innan kastreringen ägde rum. Han är efter  Valley Victory-Sos Ninja-Garland Lobell och har fyra registrerade avkommor på sig. Han startade vid 108 tillfällen med segerraden 12-17-14 och tjänade ihop 1 739 681 kronor. Hans fader fick flera bra avkommor och han har flera söner som har vidarebefordrat hans gener vidare (bl a i Sverige) som t ex Muscle Yankee (Persos Yankee, Order By Koffe, Dileva Käll, Thunderbolt och Esteponda (mor till Lugo)), General November (Staro America (mor till Easy Cash Pirat), Fantasy Broline, Paladin November och Tuscany Boko (mor till Zizou Boko)) och Lindy Lane (Flying Hercules, David Sisu och Viola Silas). Valley Victorys linjer i detalj får man skriva en hel bok om liksom andra amerikansk-födda avelsgiganter. Den redan nämnda Lindy Lane är också fader till hans halvsyster Sartori Hanover som är mor till Ferrell. Sheridan Hanovers fyra svenskfödda avkommor kom alla till start och hans enda dotter She’s Home Maid har själv lämnat fyra avkommor och tre som har kommit till start.

Källor:

blodbanken.nu
Privat sammanställning om amerikanska travare
worldclasstrotting

Alderney Breakwater Railway

 På den lilla ön Alderney som tillhör Kanalöarna i Engelska kanalen anlade det brittiska parlamentet en järnväg i slutet på 1840-talet. Själva ön är inte mer än fem kilometer lång och 2,4 km bred, järnvägen som blev färdigt 1847 blev 3,2 km långt som dessutom följde kusten och syftet var att man skulle skeppa material till vattenbrytare. Det byggdes även vattenbrytare på andra öar och bl a på den största ön Jersey. Rivning av järnvägen var nära i början på 1970-talet då brittiska regeringen beslutade om att inte tillsätta mer anslag för järnvägen. På Alderney går nu en turistjärnväg som ursprungligen var den bana som var till för arbetet med vattenbrytaren. Det var ursprungligen åtta ånglok som trafikerade banan som är 1435 mm bred förutom under krigsåren 1940-45 då den var 600 mm.

Källor:

steamindex.com
Swift M, ”Alderney breakwater railway ”, Industrial Railway Records, nr 52, februari 1974
Wikipedia engelskspråkiga 

söndag 27 juli 2025

Elsa Johanssons konditori i Norberg

Detta konditori ligger i en gästgivargård från 1700-talet som brann ner till grunden den 21 augusti 2015 för att sedan öppna igen den 7 maj 2017, återuppförd i äldre stil alltså. Den 14 december 2023 hade tidningen Land en sammanställning av sex klassiska caféer i Sverige och konditoriet i Norberg var ett av de utvalda. Elsa Johansson startade konditoriet 1916 som snabbt blev populärt bland folk som gärna besökte detta konditori som skribenten besökte med sina anhöriga tidigare i denna månad.





 


Bernhard Shaw i Sverige

 Bilden går att förstora!!!

Det står fel i notisen som publicerades i tidningen Upsala den 7 juli 1908 och det står att det var den engelska författaren som även har blivit känd i Sverige. Enligt den engelskspråkiga Wikipediaartikeln om honom föddes han den 26 juli 1856 i Portobello på Irland och hans födelseort är numera ingående i Dublins stadsområde. Han var en irländare och inte en engelsman och som lämnade jordelivet den 2 november 1950, han blev 94 år gammal. Han dog i den lilla engelska orten Ayot St Lawrence och ligger dessutom även begraven där (han bodde där från 1906 och fram till sin död, bodde alltså där när han besökte Sverige.  


Uppsala spårvägar

 När detta begav sig och innan detta nät lades ner 1953, på den tiden var det ett klokt beslut eftersom busstrafiken gick fortare.



Flåtens tegelbruk

 Detta tegelbruk brändes ner av brandkåren i mars 1976 och hade då stått öde sedan 1962 (driften startade under 1890-talet) när detta bruk lades ner. Detta tegelbruk låg inte så långt ifrån Sveriges äldsta järnvägsstation som heter Järle och som fortfarande ligger kvar. Motorloket som tillverkades av Jenbacher Werke 1951 stod i lokstallet i några år innan det såldes till Säbylund torvströfabrik i Närke i mitten av 1970-talet. Enligt en uppgift har en informationsskylt satt upp i närheten av där tegelbruket låg.

Källa: Småbanebladet 2/1976 och 1/1987

lördag 26 juli 2025

Om ett mord på hustrun

 Från Göteborgsposten 21 juni 1866 (Kungliga biblioteket) och bilden är förstorningsbar.



onsdag 23 juli 2025

F d Harstads socken

 Harstad har gjort sig känd som ”socknen som försvann” och vars forna område är upptagen i Väderstad socker på Östgötaslätten utanför Mjölby. Harstad och numera Väderstad ligger i ett område med många kyrkor. Själva kyrkan byggdes någon gång under 1100-talet och blev utvidgat åt sidorna före 1760, kyrkan var enligt äldre måttsystemet 27 1/4 alnar lång samt 18 alnar bred. Kyrkan revs 1826 (socknen hade 595 invånare enligt folkräkningen 1825) och området fördes över till Väderstad, ändå räknades invånarna i Harstads f d socken ända tills Tabellverket upphörande 1859 (Tabellverket på nätet). I jämförelse med Väderstad hade denna socken 515 invånare 1749 och 600 invånare 1825, så utifrån folkmängden var det två jämnstora socknar som slogs ihop. Harstads gamla kyrka är fornminnesmärkt och ligger cirka 900 meter västerut (samt lite söderut) från Väderstad kyrka räknat. Idag står det i Fornminnesregistret att området är täckt med jord och att det även finns en ödeskyrkogård. Avslutande kuriosa är att skribenten har en släktnotering i Harstad socken via sin farfarsfarmor som föddes i närliggande Skänninge.


Källor:

Cnattingius Bengt, ”Väderstads kyrka”, Uddevalla, 1989
Fribergska släktarkivet, privat ägo
Folkmängdsredogörelse, Tabellverket
Fornminnesregistret Riksantikvarieämbetet 

onsdag 16 juli 2025

Kullsberg

 Kullsberg Kalkförädling AB hade sitt dagbrott som senare blev musikanläggningen Dalhalla utanför Rättvik och i Kullsberg är kalkbrytningen känd sedan 1500-talet. Det nämnda företaget startade 1898 och det var fem personer som höll i trådarna. Den södra delen av området med kalkbrytningen nyttjades av Nittsjö Tegelverks AB och där kalken användes som tillsats i själva tegeltillverkningen. Tyvärr råkade detta tegelbruk ut för ekonomiska svårigheter och köptes då upp av Kullsberg, på Nittsjö hade en rälsbana blivit utlagt med start 1890 med spårvidden 500 mm och den totala längden på 1,2 km. Denna bana utvidgades sedan till för att trafikera en lastplats med namnet Åkernäs som låg längs med Gävle-Dala järnväg mellan Rättvik och Vikarbyn. Vagnarna drogs länge av hästar och 1924 byggdes bansystemet om för att bli anpassat till lokdrift med 600 mm spårvidd. Ytterligare ett par utbyggnader av järnvägen gjordes och banan började att läggas ner fr o m 1950, tretton år senare fanns det smärre rester kvar av järnvägen. Det användes tre ånglok och ett motorlok, av ångloken var det två stycken som tillverkades av Orenstein & Koppel i Berlin. Ett tillverkades 1924 med tillverkningsnumret 10702 som var Kullsbergs första driftlok och som blev avställt 1954 med skrotning året efter. Det andra loket från Orenstein & Koppel tillverkades 1919 med numret 9017 och köptes begagnat från Lanforsen Kraft i Uppland (tidigare presenterat), skrotades 1953. Det tredje loket tillverkades av Henschel i Kassel 1938 och användes av tyska krigsmakten i Norge, Industridiesel tog upp ett antal lok efter kriget för att sälja dem vidare till svenska intressenter. Det sista loket var ett exempel på detta och köpet skedde 1948, detta lok skrotades också 1953 när driften på Kullsberg börjades att läggas ner alltmer. Ett motorlok som tillverkades av Falköpings Gjuteri och mekaniska verkstad 1920 och köptes 1923, loket hade en bensindriven Scania-Vabis (ändrade om namnet 1969 till Saab-Scania)motor på 45 hästkrafter. Loket hade trafikerat på en bana vid Rogestorp utanför Falköping och ansåg dock vara alltför svag för trafiken på Kullsberg, skrotades 1936 för att bli kompressionsvagn.

Källor:

banvakt.se
Ericson Jan; ”Skinnklädda tofflor i helvetet”, Solna, 2005
Freding Mats, ”Industrijärnvägar i Dalarna”, Kalmar, 2014

tisdag 15 juli 2025

Notiser

Malmloppet 

Detta travlopp kördes på Skellefteås travbana mellan 1967-2010 

Dalbymästaren

Dalbymästaren var en anonym snidemästare som bl a har gjort krucifixet i Dalby kyrka i Uppland.
Källa: Carina Jakobsson, ”Beställare och finansiärer”, 2002

Västerlövstas första orgel

Västerlövsta första orgel blev färdigt 1609 med 39 pipor och var placerat på en läktare vid korets nordvägg. Denna orgel togs ner 1662 och sedan fick socknen klara sig med utan orgel i tolv år.
Källa: Åke Nisbeth, Västerlövsta kyrka”, Strängnäs, 1976

VIK:s sjutton mål

Västerås IK största seger är 17-0 mot Skinnskattebergs SK i division 3 (Centralseriens norra Västmannagruppen) den 29 oktober 1944.
Källa: Martin Alsiö, ”Hundra år med allsvensk fotboll”, 2011

Återuppförde slottet

Den danske arkitekten Thorvald Jörgensen (1867-1946) återuppförde Christianborgs slott i Köpenhamn mellan 1907-28.
Källa: Norstedts uppslagsbok, 2003

Östhammars nyckel

Östhammars nyckel sjönk 1719 i samband med rysshärjningarna och det hände vid en svår passage med ganska svåra strömmar vid kusten av Harg socken.
Källa: Fornlämningsregistret Harg 239)
(Tidigare publicerat)

Tändsticksfabriken var skuggfabrik

Under andra världskriget så hade den svenska vapenindustrin ett antal s k skuggfabriker hos andra industrier. Lidköpingspress tändsticksfabrik var skuggfabrik nummer 32.
Källa: Vapentidningen 1/1995

Soteld på Skolgatan i Uppsala

Den 6 februari 1897 drabbades fastigheten på Skolgatan 37 av en soteld som dock hann släckas av en sotare innan det blev värre.
Källa: Uppsala Nya Tidning 8 februari 1897
(Tidigare publicerat)

Låg under i halvtid

Barnsley låg under i halvtid hemma mot Fulham i den gamla division 2 den 2 oktober 1982 och kunde vända i andra halvlek. Barnsleys mål gjordes av Ian Banks 2, Ronnie Glavin och Tony Cunningham.
Källa: Rothmans Football Yearbook 1983-84

Hamrånge kyrka

Harmånge kyrka som ligger drygt 3-4 mil norr om Gävle är ingen udda kyrka och det var ganska så vanligt att sockenborna längs med Norrlands kust rev den medeltida kyrkan som den i exempelvis Harmånge. Men på sina håll behöll man den gamla kyrkan som t ex Trönö, Enånger och Alnö. Kyrkan i Harmånge invigdes 1857 och ligger ca  130 meter från den gamla som idag är en ödeskyrkogård. 

 

Hände troligen en gång

 I slutet på mars 1901 så inträffade en udda olyckshändelse på bangården i Norsholm och det skedde i samband med när en stationskarl med efternamnet råkade fastna med ett finger på vagnens namnplåt. Hans vigselring råkade fastna i namnplåten när han hoppade ner från vagnen så fingret med vigselringen slets av och blev kvar på själva vagnen.

Källa: Stockholmstidningen 1 april 1901

Järnvägsområdet i Snyten

Järnvägsstationen (Spåret från Norberg är numera museijärnväg, från Krylbo, Fagersta och Västerås) av Krylbomodell revs i Snyten 1972 och från Sveriges järnvägsstationer (Järnvägsmuseet) står det följande; Stationen anlades 1900. Tvåvånings byggnad. (Orbis II). Stationen anlades 1900. Arkitekt Folke Zettervall. Elljus 1921. Allmän trafik nedlagd i maj 1967. Stationshuset rivet 1972 (Norb.). 





Vill någon läsa mer om Snytens järnvägsstation finns det följande artikel: https://okandahandelser.blogspot.com/2024/10/snytens-jarnvagsstation.html?m=0

Historiska skyltar i Nora

 Visserligen är skyltarna svarta, men det går att läsa om man zooma upp bilderna!!!