söndag 31 december 2023
Årskrönikan 2023
Möllebjörke
Kompletterande uppgifter till Ranå
John Bergman, tillverkningsnummer 144, år 1950, dieseldriven, Turner-motor från Wolverhampton (England) på 15 hästkrafter och lokets vidare öden är okända.
Loket från den österrikiska tillverkaren Puch-Werke tillverkades troligen på 1920-talet och var bensindriven och var i drift på Lemunda sandstensbrott i Östergötland fram till 1962 då det köptes av tegelbruket som låg i Ransäter och brann ner 1972. I början på 197-talet fanns den ännu kvar i halvskrotat skick. I Lemunda fanns det två kända lok från Puch-Werke och ett av dem såldes till Ranå, enligt boken om Östergötland skrotades loket 1924 omkring 1950 medan loket från 1927 avställdes 1960 och skrotades först tjugo år senare.
fredag 29 december 2023
Ogrizovic för Liverpool
Ombytta roller
Den 23 augusti 1982 tog Sirius emot BK Vargarna från Norrtälje inför 234 åskådare på Studenternas och trots många chanser gjorde Sirius inte fler än ett mål i matchen som gick i den lokala fotbollstrean. Sirius föll med 1-2 med samtliga mål gjorda i första halvlek. Vargarna kunde ta ledningen efter en hörna i den 8:e matchminuten genom Mats Johansson och i slutet av halvleken kunde de öka på sin ledning genom Mats Olsson, omedelbart därefter reducerade Janne Fors. Sirius skulle nu spela en säsong i fyran och för första gången sedan de vann division 4 (Uppland) just före BK Vargarna 1959. Tre år senare var det BK Vargarna som tog emot Sirius i samma serie inför 150 åskådare och en match som Sirius vann med 3-1. Hemmalaget sumpade en del chanser och då kan man påstå att det var ombytta roller. Golli Hashempour från Iran gjorde Sirius första mål och det enda målet innan halvtid. I andra halvlek ökade Lasse Pettersson på till 2-0 bakom hemmakeepern Kent Sundman som även stod i den föregående matchen. Thomas Åkerlund reducerade innan Pettersson fastställde slutresultatet med sitt andra mål.
Källa: Uppsala Nya Tidning 25/8-1982 o 17/8-1985
torsdag 28 december 2023
Storjungfrun
Teckningen på Söderarm fyr
När jag var drygt 12-13 år (omkring 1983-84) följde jag med min far till fyrplatsen Söderarm som ligger längs ut i kustbandet utifrån Kapellskär. Fadern parkerade bilen i Rävsnäs som ligger några kilometer norr om Kapellskär och sedan gick vi ombord på en mindre motorbåt, resan dit ut tog ett par timmar. Båten cirkulerade och körde zickzack förbi öar, kobbar och skär samt gryner som inte gick att se utan bara på sjökort. Vi var där i några timmar och vi var också uppe i fyren, Söderarm var ju en av de sista fyrarna som blev avbemannade. Ett par år senare gjorde jag en teckning över Söderarm som senare blev inramat, har skrivit om Söderarm tidigare och som publicerades för mer än tio år sedan.
https://okandahandelser.blogspot.com/2012/01/soderarm.html?m=0
En kort alternativ vapenhistoria
onsdag 27 december 2023
Sjömossen
lördag 23 december 2023
Hässja hö på säreget vis
Bilder på Malsta kyrka
Dräpt p g a krigsdiskussion
I Göteborgsposten stod det den 9 januari 1871 om en student i Helsingfors hade blivit dräpt p g a att han hade diskuterat det fransk-tyska kriget med några tyskar. Antagligen tyckte tyskarna att den finske studenten hade för yviga åsikter om kriget och var anti-tyskt i sitt sett att argumentera mot kriget. Det hela slutade med att han blev ihjälslagen och han tillhörde den österbottniska nationen i Helsingfors.
(Tidigare publicerat)
Fyra unga barnaföderskor
År 1876 var det fyra barnaföderskor som var femton år som fick ett barn och samtliga barn var födda utom äktenskapet. Det var den högsta siffran för denna åldersgrupp under hela detta årtionde och samtliga var på landsbygden. En 15-årig flicka i "städerna" fick ett barn 1880 och det var det enda fallet.
Källa: BiSOS(Befolkning) 1880Uppsala 1875
År 1875 hade Uppsala stad en folkmängd på 12 644 invånare och låg på en åttonde plats bland rikets största städer. Under detta år hade folkmängden ökat med 277 personer. Men det hände också andra saker; 94 bröllop, 378 födslar(83 utom äktenskapet) och 378 personer dog under detta år.
Källa: BiSOS(Befolkning) 1875tisdag 19 december 2023
Tågolyckan i Witham
fredag 15 december 2023
Från banorna
Presentation, se denna!!!
Notiser
Polismästaren Raab
torsdag 7 december 2023
Grimsby Town inledde med en storseger
onsdag 6 december 2023
Tidningsnotiser
Banan under Karlskrona
torsdag 30 november 2023
Dalby socken i Uppland 1800
Norrby tegelbruk
Norrby tegelbruk i Mjölby var igång mellan 1870-1972 och bruket moderniserades 1900 och haft ett flertal ägare igenom åren. En bana med spårvidden 600 mm anlades på 1920-talet och blev successivt utbyggt till drygt 400 meter och i början drogs vagnarna av hästar. Banan nedlades 1972 med upprivning året efter och två motorlok är kända. Det ena loket tillverkades av Bergsbolaget någon gång under 1942 och köptes ifrån Karlskoga Tegelbruk omkring 1948, detta lok skrotades 1972. Det andra loket tillverkades av Orenstein & Koppels motorfabrik 1939 med tillverkningsnumret 10636b och tjänstgjorde innan dels på Timmergata Tegelbruk och dels Ringarum Tegelbruk (båda också i Östergötland) innan ankomsten dit. Loket var dieseldriven med en motor från fabriken på elva hästkrafter. Detta lok avställdes 1971 och skrotades två år senare.
Källa: Bo Gyllenberg, ”Industrilok i Östergötland” Taberg, 1987
söndag 26 november 2023
Bältarbo Tegelbruk
Ipswich uppgång och fall
onsdag 15 november 2023
lördag 11 november 2023
Tottenhams revansch
fredag 10 november 2023
Mot alla odds
fredag 3 november 2023
Bärgades vid Grisslehamn
En kungörelse från Uppsala slott den 5 januari 1837 hade följande innehåll; Den 6 oktober bärgades invid Grisslehamn 1 mast 84 fot lång, 1 5-tums vant 42 fot lång, 1 dito 53 fot lång, 1 dito 35 fot lång, 1 dito 50 fot lång med 2 block och 2 jungfrujärn, 1 dito 42 fot lång, 1 dito 47 fot lång, 1 dito om 50 fot lång, 2 tackelhängare, 1 6-tums stag 50 fot långt,1 lispund järn, 4 block och 3 jungfrujärn.
Effekterna finns hos Sjötullkammaren.Uppsala den 5 januari 1837
Källa: utforsk.se
Måste vara en rest ifrån ett fartyg som har förolyckats och man har plockat upp rester ifrån detta fartyg. Det verkade vara lösa föremål och det krävdes möjligen ett antal man för att klara av denna uppgift.
Ett fall av begränsning
I Bebyggelsehistorisk tidskrift nr 47 finns det en bild på en flicka som troligen var i nedre tonåren. Hon ledde en ko som fick beta i ett dike där det fick beta. Det var så att fattiga personer fick som en motpresentation hålla sina betesdjur på marginella områden som exempelvis diken eftersom de själva saknade betesmarker för djuren. Flickans uppgift var då att se till att kon inte kom upp från diket.
Källa: Niklas Czerhalmi och Carin Israelsson, "Sommarfet och vintersvulten", BHT nr 47/2004
torsdag 2 november 2023
Notis om Västergötlands gårdar
Vingebackagruvan
tisdag 31 oktober 2023
De första vinnarna av Kentucky Futurity Stakes
Loppet har körts sedan 1893 på travbanan i Lexington i Kentucky och den första vinnaren av loppet hette Oro Wilkes(en hingst som föddes 1890 efter Sable Wilkes-Ellen Mayhew-Director) och loppet var för treåriga hästar som är det fortfarande. Om en travare vinner loppet samt dessutom även Hambletonian Stake(körd sedan 1926) och Yonkers Trot(körd sedan 1955) kan man vinna "The Triple Crown". Distansen är 1 609 meter och är det för samtliga dessa tre nämnda lopp. Liksom många andra travare i USA gick hans härstamning tillbaka till Hambletonian som föddes 1849 och det gjorde det i båda lederna. Hans far är en son till Guy Wilkes som sin tur är son till Hambletonian-sonen George Wilkes. Sable Wilkes skapade inte så mycket förutom en förgrening som skulle spinnas ut i Tyskland. Däremot skapade hans anfäder ett antal linjer som exempelvis Oro Wilkes farfar Guy Wilkes som fick dottern Lillian Wilkes som är moder till Guy Axworthy som låg bakom en del utveckling inom den tidiga amerikanska travsporten.
År 1894 vann Beuzetta som har George Wilkes som sin farfar som gick via dennes son Onward till honom. Hon vann Kentucky Futurity för kusken Gus Macey och vann på den mile-tiden 2.14 ½ före Futurity och Celaya. Även denna treåring var linjeavlat med den så välbekante Hambletonian. De två första vinnarna av Kentucky Futurity Stake var själva inga avelsspridare. År 1895 vann Oakland Baron som skapade lite grann inom den tidiga amerikanska travhistorien. Han var efter George Wilkes mest berömda son som var Baron Wilkes som blev far till Baronmore som bl a fick Miss Bertha Dillon. Han är farfarsfar till Ibrahim Pascha som blev den förste vinnaren av Svensk uppfödningslöpning, Kriteriet och Derbyt.
År 1896 var det dags för det andra stoet att vinna loppet och det var Rose Croix som var efter Jay Bird-Lizzie Rider-Billy Wilkes. Hennes far har George Wilkes som sin far och modern har en annan son till George Wilkes som farfar, nämligen Harry Wilkes. Hon fick ett sto som avkomma som sin tur fick en son efter Peter The Great och det är okänt om han fick några avkommor. På tal om Peter The Great var det han som vann tävlingen två år senare(mer om detta lite senare i artikeln).
Thorn vann 1897 för kusken Orin A Hickok före Preston och Cinda Silk. Han var från en relativt märklig härstamning, hans fädernelinje går som vanligt tillbaka till Hambletonian. Han är en son till George Wilkes-sonen Wilkes Boy som föddes 1880. Hans mor hette Kincora som föddes 1879 efter Mambrino Patchen-Kitty Tranby-Mambrino Tranby och hennes morfar har samma far som henne själv. Mambrino Patchen som föddes 1864 härstammar ifrån Mambrino som föddes 1806 och är en linje som fick husera mer eller mindre ostört ifrån Hambletonian fram till 1890-talet. Fast Mambrino är också farfar till Hambletonian via dennes son Abdallah.
Året 1898 var alltså dags för den store avelsgiganten Peter The Great att vinna loppet och han gjorde det för kusken P V Johnson på mile-tiden 2:12 ½. I aveln fick han 228 avkommor enligt blodbanken.nu och skapade flera linjer, idag är drygt en miljon travare härstammade efter honom. Peter The Great är också linjeavlat på Hambletonian men i hans härstamning skiljer sig ifrån de föregående vinnarna. Han är efter Pilot Medium-Santos Grand Sentinel, hans far är son till Happy Medium som är son till Hambletonian. Happy Mediums son Copper Medium lämnade bl a Medio som är stammoder till flera viktiga linjer i travhistorien.
För att beskriva Peter The Greats historiska avelssammanhang så måste man troligen skriva flera verk för att redogöra hans "vidarespridda" linjer. Han fick två söner som båda har en fast förankring i travhistorien. Dels är det Peter Scott som är stamfader till Scotland(Spencer Scott och Darnley), vår egen avelsspridare Sir Walter Scott, Rose Scott(stammoder och Kentucky Futurityvinnare 1921) och Sam Williams med en viktiga linjer i Frankrike. Dels är han också far till Peter Volo som är far till 1914 års Kentucky Futurityvinnare och han fick avkommor som Brother Hanover med en del utspridning av linjer i bl a Tyskland, Chica(stammoder till en del svenska linjer som exempelvis Cambridge som vann Gävle Stora Pris som åttaåring), Christopher, Earl´s Hester Solo som är mor till avelsgiganten Earl Mr´s Will, Ellen Volo som är mormor till stjärndrottningen Golden Wedding, avelsgiganten Encore, Peter Song, Protector och Volomite(även de tre sistnämnda söner är stora avelsgiganter). Det går att skriva så mycket som helst om Peter The Great och hans linjer.
År 1899 vann Boralma som var den förste valacken att vinna tävlingen, han var efter Boreal-Earalma-Earl och hans fädernelinje går som vanligt också tillbaka till Hambletonian fast via Bow Bells samt Electioneer. Hans mors farfarsfar är också Electioneer som är Hambletonians en av yngre söner som föddes 1868. Däremot blev tvåan i 1899 års lopp en stammoder inom travsporten och det var Baron Wilkes-dottern Extasy som fick Ethel Volo som i sin tur är mor till Calumet Buford(född 1928 i USA och kom till Sverige via Danmark 1932) som är far till bl a Berta Buford(hon är MMMM till Bowling Inferno som vann Derbyt 2003), Connie(mor till Ann Scovere, Comma, Copia och Cornet, i hennes linjer finns också storloppsvinnaren Pay Me Quick, D J Seabrook, Coran och Cocue), Queen Buford och en del andra travare.
Källor:
http://www.allbreedpedigree.com/
www.blodbanken.nu
http://ezinearticles.com/?History-of-the-Kentucky-Futurity&id=1275949
http://www.qhurth.com/trav/lopp/kentucky.htm
Greene Curt, spridda artiklar
http://www.sukuposti.net/index.php
Mi-harness, sammanställning av en nedlagt sida.
"Travrekord och travhistoria", min sammanställning.
”Sven” Erik Hedblom
Våldsam tiggare 1903
Den 31 juli 1903 hade Uppsala Nya Tidning en notis om en man som tiggde pengar i Stabbylund i Uppsala. Mannen var berusat och började t o m hota folk med kniv, dessutom jagade han vissa personer också. Polisen kom till platsen och förde honom till polisstationen där han blev anhållen.
(Tidigare publicerat)
Kyrkoherden som glömde bort begravningen
I Uppsala Nya Tidning den 29 juli 1903 gick det att läsa följande;
Från en socken i södra Upland berättar en meddelare till UNT följande historia:
Ett barn inom församlingen hade dött och skulle begrafvas. Sorgehögtiden var utsatt till klockan 7 på e m. Processionen infann sig på den bestämda tiden, men kyrkoherden syntes ej till. Man väntade tålmodigt till klockan 9. Då sändes ändtligen bud till prästgården. Budet fann kyrkoherden ifrigt arbetande i trädgården---han hade totalt glömt af hela begrafningen. Men nu blef det bråttom, och inom kort började kyrkklockorna skalla ut övfer näjden i den stilla, fridfulla julikvällen. Som bekant lägger man sig tidigt på landet, och många hade redan slumrat in, då de plötsligt väcktes af klockornas klang. Naturligtvis trodde man, att elden brutit lös. Sprutor, yxor, ämbar och annan brandattidraj kastades på vagnarna, och i skenande fart bar det af till det förmenta brandstället, d v s kyrkan. Folk sprang öfver gärdena med brandhinkar och hakar i händerna. Något eldsken syntes visserligen inte till, men lite hvar kände tydligt att det luktade brandrök. Så stark är inbillingens makt. Man kan tänka sig, att snopenheten inte blef liten, då rätta förhållandet kom i dagen. Ganska syndiga ord lära emellertid den kvällen har fällts om den glömska själaherden.
Jo, man undrar var det hade inträffat någonstans, inte i Veckholm eller Giresta, men någonstans har det iallafall hänt. Nu fundera man över vilken prästgård låg så långt bort att prästen inte såg varför det fanns folk utanför kyrkan. Det var nog inte bara irritation hos dem som trodde att elden hade brutit ut utan även de som var på själva begravningen. Det var så förr i tiden att om elden hade brutit ut så ljöd klockorna i kyrkan eller så får man titta var någonstans som det kommer upp rök.
söndag 29 oktober 2023
Bobby Charlton
lördag 28 oktober 2023
Är Steggbest den största bland kallbloden
Steggbest är utan tvekan en av de stora när det gäller kallbloden och framför allt inom aveln. Det är en hingst som föddes 1947 i Norge efter Stegg-Grasiös-Granit och han gladde upp publiken i både Norge och Sverige. Hans rekordtid är 1.29,3 och ska ha tjänat in över 200 000 norska kronor.
Så här skriver Travmuseet om honom när han valdes in i Hall Of Fame 2008 och handlar om livets början.
Eventyret Steggbest startet 1947 på gården Komnes i Höland, noen få mil vest for Kjölen og noen få mil nord for Årjäng og Momarken. Der rådde Eilif Schou. Noen år senere skulle duoen ikke bare bli kjent, etterspurt, tiljublet og elsket i såvel Norge som Sverige, men med hver sine spesielle personligheter og ikke minst karisma, ville de etter det 21 århundrets karakteristikker ha värt kjendiser i höyeste potens.
Steggbest startade vid 249 tillfällen och vann 83 av dessa, i aveln fick han 174 norskregistrerade och 694 svenskregistrerade avkommor. I Sverige fick han sönerna Viggo Best som föddes 1974 med närmare en miljon svenska kronor i prissumma samt Hambest, Strimbest och Säterbest. Han är också far till Ess Express som gjorde 471 starter som är rekordet i Sverige. Steggbest förde sina gener både inom sönerna och är morfar till 1 796 svenskfödda travare som bl a omfattade fyra miljonärer. De som har honom i möderne efter sitt andra led är också omfattande och flera moderston som har honom som morfar har också fört hans gener vidare.
Steggbest är nog kallblodstravets stora genutspridare som t ex Star’s Pride, Speedy Scott och Rodney är hos varmbloden.
torsdag 26 oktober 2023
SJ enda lok med littera K11
Oxelösund-Flen-Västmanlands järnväg erhöll sju sadeltanklok från Sharps & Stewart i Manchester medan byggnadstiden ännu var igång 1875. Denna ånglokstyp hade cylinderdiametern 381x460 mm, axelföljden C, tjänstevikt 29,7 ton och högsta tillåtna hastighet 75 km/h. Dessa aju lok såldes till Ystad-Eslövs järnväg 1902 och när Ystadsbanorna kom under SJ i början på 1940-talet så fanns bara ett lok kvar. Detta lok blev då tilldelat SJ-nummer 1555 och blev dock skrotar två år senare.