I denna sammanställning av notiser beskrev själva den kortfattade byggnadshistorien kring Kalkuddens tegelbruk som inte låg långt ifrån Gripsholms slott utanför Strängnäs i Södermanland.
I denna notis kommer de båda loken beskrivas och källan är detsamma, ”Industrilok i Södermanland” från 1982. Spårvidden vid bruket var 600 mm och banan var drygt en kilometer som senare blev lite utbyggt. Den nedlades med bruket 1949 och revs upp.
***Det första loket tillverkades av Västerviks (Bjurströmsmotorer) 1927 och liksom många andra lok hade loket en motor från Fordson som var Fords fabrik i England (i Dagenham). Detta lok var bensindriven med en okänt antal hästkrafter och hade en enkel hytt, loket skrotades omkring 1950 vid Åkers Styckebruk inte långt därifrån.
***Det andra loket tillverkades av det tyska Deutz i Köln och hade vid ankomsten 700 mm spårvidd, loket var avsett att säljas till Afrika och blev tillverkat omkring 1939. Det var ett hydrauliskt-driven lok med en Deutz-motor på tolv hästkrafter och loket såldes 1949 till Norge, men var under brukets sista år uthyrt till Valla tegelbruk i Stallarholmen inte så långt ifrån Mariefred.
Bilder från källan på de båda loken.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.