Ett tegelbruk i Hallsberg som hade egen bana och rullande materiel, anlades vid stationen på orten 1899 med tillverkning av fasadtegel. Under åren 1952-54 flyttade tegelbruket till Vissberga och bolaget ombildades till Hallsbergstegel 1954.
En kort mellan tegelbruket och Hallsberg SJ revs vid okänd tidpunkt. En bana med spårvidden 600 mm anlades mellan bruket och övertaget vid Vissberga som var två kilometer långt, revs 1952 och efter flytten har inte järnväg använts.
Två motorlok är kända:
Ett motorlok som tillverkades av Bjurström (Västerviks slipmaterial) 1928 som ett av de första loken därifrån. Loket var bensindriven med en Fordsonmotor på 40 hästkrafter och skrotades vid en okänd tidpunkt. Det andra loket tillverkades av Edward Lundström mekaniska verkstad med tillverkningsnumret 180 med en Callummotor på 20 hästkrafter som också var bensindriven. Detta lok som vägde 2 650 kilo tillverkades 1946 i Limhamn och såldes till Fritz Milena AB i Örebro 1956. Loket såldes senare till tegelbruket i Fjugesta i samma landskap och fick en Volvomotor 1957 och skrotades 1966.
Källa: Industrilok i Närke, 1981
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.