Altappen ligger på ön Likskäret strax utanför Luleå och ön ligger också skärgården utanför staden, där även Luleälven har sitt utlopp. Ön går utifrån Luleå i från nordvästlig-sydostlig riktning och öns västra sida finns det ett område med lämningar efter en träindustriverksamhet. På ön fanns en gång i tiden sågverk, valsverk och ångmaskin.
Året 1878 blev startskottet för träindustrin och Nordens nordligaste valsverk som grundades av The New Gellivari
Company Limited. Sågverket bestod av sju ramar och var en s k ångsåg Själva valsverket drog igång 1878 och fyra år senare gick företaget som bildade industrin på Altappen i konkurs och verksamheten togs då över av helsvenska Gellivara AB. Under 1900-talets allra första år så inledde processen att alla sågverk i Norrbotten skulle ingå i en koncern. För Altappens del skedde det 1902 och koncernen fick namnet Nordiska Trävaror AB.
Redan från starten 1872 fanns det en drygt 600 meter lång högbana mellan sågverket och den stora brädgården. Efter koncernbildningrn blev järnvägen dubbelspårigt och samtidigt elektrifierades banan. Två kontaktledningslok användes och som tillverkades av den mekaniska avdelningen på Karlsborgs järnverk 1903. Mycket är dock okänt idag om loken
Tidigt på morgonen den 3 juli 1908 kom den koleldade bogserbåten Stenborg för att hämta ett par pråmar vid brädgården. Gnistor från fartyget satte eld på brädgården och med den hårda vinden spreds sig elden till bostadskasernerna, det blev en storbrand på ön (inga personskador eller döda).
Källor:
Ericson Jan, ”Luleå-den sista bastionen, 2016
(Industribaneföreningens resa dit),
Fornminnesregistret, Riksantikvarieämbetet
Johnsson Anders, ”Fånga platsen”, 2008
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.