Detta tegelbruk var igång mellan 1904-1976 vars produktion under senare år omfattade murtegel och dräneringsrör. Bruket hade egen järnväg med spårvidden 600 mm och anlades samma år som bruket drogs igång. Den var 400 meter långt, nedlades med bruket och för att rivas upp mellan 1977-78. Tegelbruket hade under åren sammanlagt sex motorlok med olika fabrikat och drivmedel. Det första loket tillverkades 1906 av Warrant på orten och det var detta tillverkare första lok. Loket hade en fotogendriven Warrant-motor på fyra hästkrafter och blev skrotat runt 1930. Ett lok var tillverkat på brukets egna verkstaden 1940 och var igång till mitten av 1960-talet.
Källa: Mats Freding, ”Industrilok i Västergötland”, 1984
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.