Från en cachad sida hittade jag en lista över de mindre järnvägarna i Alaska med inklusive det nordvästra hörnet av Kanada och ett flertal av dessa var industribanor. Ett litet urval av dessa kommer nedan och hela listan finns bland annat inom mina egna ägor. Flera av dessa järnvägar kom inte längre än planeringen på skrivbordet.
Akron Stirling and Northern Railroad Company: Enda noteringen var februari 1900, företaget hade sitt säte i Colorado och denna järnväg hade tänkt att gå mellan Valdes-Eagle.
Alaska Central Railroad: Maj 1898, en planerad linje mellan Prince William Sound till Yukon River. Denna järnväg "återuppstod" 1901 och en linje byggdes mellan Seward och Lock Inlet (december 1907). Denna järnväg såldes 1915 till Alaska Railroad.
Alaska Coal and Coke Company: En drygt 16 km lång järnväg som man ansökte på i januari 1903 mellan Yukon River-California Creek.
Alaska-Juneau Gold Mine Railroad: En drygt 11,2 km lång järnväg som blev färdigt 1911 och trafiken var igång till 1944 då gruvnäringen upphörde.
Alaska Marble & Pulb Company: En kort järnväg som var igång omkring 1905 på ön Prince of Wales Island.
Apollo Consolidatet Mine Company: En smalspårig järngäv som anlades 1897 på Unga Island och blev övergiven omkring 1917.
British Colombia and Alaska Railway Company: Anlagt 1910 för att gå i sträckning mellan Vancouver och Lytton samt Telegraph Creek och Teslin Lake, upplöst mitten på 1920-talet.
Canadian Yukon Railway: Ett annat av de storslagna projekt som var igång vid det förra sekelskiftet och syftet var att förbinda Klondykes välkända guldfyndighet med det övriga Kanada (Edmonton) med förgreningar in i Alaska.
Chilkoot Pass and Summit Railroad Company: Blev lanserat av en grupp näringsidkare i mitten av 1880-talet och dessa var från Juneau och Sitka. Det blev inte av med denna järnväg p g a ovilja hos vissa personer.
Coal Creek Coal Company Railway: Det var en järnväg ungerfär 82 km nedströms från Darwin City och det var en ca två mil lång bredspårig järnväg som byggdes 1903 mellan Yukon River till en gruva. Efter ett par ägarbyten lades järnvägen ner 1918.
Cook Inlet Coal Field Company: Blev anlagt 1900 och det var en drygt 13,6 km lång järnväg mellan Homer-Homer Spit i södra Alaska, nedlagt 1907.
Goulding Railroad blev möjligen byggt på Chicago Island.
Kafalla Coal Company Railroad: Denna järnväg fraktade man kol mellan 1902-08.
Klondyke Mining Railway: Ansökt 1898 efter har blivit finansierat av Dawson Grand Forks & Stewart River Railway Company, mellan 1905-06 anlades fem mil lång smalspårigt järnväg mellan Dawson-Sulphur Springs, denna järnväg nedlades 1913.
Pacific Northern and Eastern Railway: En järnväg som anlades 1903 för att förbinda sjöarna Atlin och Teslin med Hazelton, upplöst 1926.
Pine Creek Flume Company: var aktuellt i planeringen 1897 för att anlägga "spårvägar=tramway" i guldgruvorna i Atlin.
Rush and Brown Copper Mine Railroad: Var igång mellan ca 1905-08 och det var en drygt 4,5 km lång smalspårig järnväg som var utlagt på Kasnan-halvön (Prince of the Wales Island).
Tanana Miles Railway: En smalspårig järnväg planerades 1903 för att införlivats med guldgruvorna i Tanana. Nästa år anlades 72 km lång smalspårig järnväg mellan Fairbanks-Chenai, 1906 namnändrat till Tanana Valley Railroad och 1917 sålt till Alaska Railroad samt spårändrat till standardspårvidd.
Trans-Alaska Railroad Company: År 1903 började man att planera en linje mellan Nome på västkusten och Valdez, den blev aldrig byggt.
Thredwell Mines Railroad: En järnväg som blev byggt 1902 på Douglas Island vid huvudorten Juneau, var igång till 1917 då gruvan översvämmades.
Unuk River Mining & Smelting Company: En elektriskt järnväg planerades 1903 för att gå emellan Ketchikan till Unuk River.
Yakutat & Southern Railroad: E drygt tre mil lång järnväg som anlades 1903 oför att frakta virke och lax från Situk med Lost River till Yakutat, var igång till mitten av 1960-talet.