fredag 30 juli 2021

Historien om ett industrilok

 Många industrier i Sverige hade egna lok en gång i tiden och ett motorlok som tillverkades av E W Lundströms mekaniska verkstad i Limhamn 1946 med tillverkningsnummer 180. Loket kom först till Hallsbergs Tegel AB och sedan till Fritz Milenz AB i Örebro omkring 1956. Loket hade först en Calmo-motor med tjugo hästkrafter och fördes senare över till ett tegelbruk i Fjugesta. Ett motorbyte ägde rum 1957 till en Volvomotor och användes i drygt tio år i Fjugesta, loket skrotades 1966. Företaget tillverkade ett 30-tal kända motorlok i Sverige mellan 1937-49 och de flesta med spårvidden 600 mm.

Källor:

"Industrilok i Närke", 1981
Priedits Janis, "EWL:s loklista", Industribaneföreningen, 2010

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.