Det var 46 J-ånglok som SJ använde sig av under den första hälften av 1900-talet och 45 av dessa tillverkades mellan 1914-18, även ett ånglok som hade tillhört Östra Skånes järnvägar kom under denna littera 1944. Det var ångloket med SJ-nummer 1265 som hade tillhört ett par järnvägsbolag i södra Sverige och hade likvärdiga tekniska data som de övriga J-loken förutom själva dragkraften. Nr 1652 hade 11 kp/kvadratcentimeter mot 12 för de andra loken. Hos SJ fick de följande nummer; 1233-1237, 1261-1263, 1272-1273, 1291-1300, 1336-1345, 1388-1402 och så 1652 förstås. År 1918 var dessa placerade på följande orter; 11 stycken i Stockholm, 8 i Göteborg, 6 i Malmö, 9 i Östersund och 11 i Borås. Efter diverse avställningar som exempelvis nr 1294 i Gävle och 1389 i Norrköping 1957, medan tre som placerade i Malmö avställdes 1958 (nr 1339, 1395 och 1652).
Dessa hade gjort en godartat tjänst hos SJ även efter elektrifieringen som inleddes under mellankrigstiden och då kom tiden ifatt J-ångloken under 1950-talet. Slopningen av ånglokstypen ägde rum mellan 1961-70, tre tillverkare låg bakom denna littera (Motala, NOHAB i Trollhättan och Atlas i Stockholm) och t ex nr 1233 (blev tillverkat i Motala 1914) som slopades 1969, med skrotning 1980 i Vislanda. Nr 1261 (Atlas 1915) slopades 1969 och skrotades i Juån grusgrop ett par år senare och nr 1291 (NOHAB 1917) slopades 1969 och skrotades 1972 i Vislanda.
Källor:
Diehl Ulf m fl, "Normalspåriga ånglok hos Statens järnvägar", 1973
Fjeld Ulf, "Utgångna loktyper under 1979", TÅG, nr 3/1980
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.