Den engelska loktillverkaren Henry Hughes som låg i den engelska staden Loughborough hade som jag känner till endast två lok i Sverige.
***Tillverkat 1873; kom till Älvkarleö i Norduppland 1876, en ny panna 1900 och tjänstgjorde fram till 1945 på Älvkarleös sidospår från ortens järnvägsstation längs med Uppsala-Gävle järnväg. Efter tjänstgöringen på bruket så överfördes loket till järnvägsmuseet i Gävle och är ett unikt exempel p g a sin storlek. Det var ovanligt med normalspåriga ånglok med två drivhjul eller med axelföljden B som tjänstgjorde i Sverige.
***Tillverkat 1874; axelföljden C, ångloket tillhörde först Wadstena-Fogelsta järnväg med spårvidden 891 mm, såldes 1907 till entreprenadfirman Bröchner Larsen Co som senare ombildades till Nordiska Järnvägsbyggnad AB (NSAB). Det var därifrån loket kom till Norsholmen på Gotland 1916 för att frakta kalk på ett industrispår fram till denna banans nedläggning 1921. Ångloket skickades till ett annat industrispår på Gotland.
Henry Hughes var en av de mindre tillverkarna i England och enligt uppgift så tillverkades runt 80 lok på firman.
Källor:
"Bevarandeplan för järnvägsfordon", Sveriges järnvägsmuseum, Gävle, 2004
Freding Mats, "Industrilok i Uppland, 1991
"Industrilok på Öland & Gotland", 1983 (av flera författare)
Loklista, Industribaneföreningen
steamindex.com
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.