tisdag 12 juni 2018

HMMJ

Sveriges första förstatligande av ett enskilt järnvägsbolag var Hallsberg-Motala-Mjölby järnväg 1879 och då efter hade trafikerats endast sex år i eget regi. Det var ett skuldtyngt bolag som SJ fick ta över och den 96 km långa sträckan blev en del av stambanan Krylbo-Motala. Orsaken var konkurs med dåligt ekonomi och bolaget hade alltmera svårigheter att betala av på skulden. Koncessionen tillkom den 3 november 1871, järnvägen öppnades den 15 december 1873 för allmän trafik och den kom under staten den 1 november 1879,

HMMJ i kortform

Spårvidd: 1435 mm
Förvaltningsort: Motala
Dragkraft: Två lok anskaffades från början, två till under 1873 för godstrafik och dessa lok tillverkades på Motala verkstad och köpte senare sammanlagt sex lok under de sista fem åren.
Personvagnar: Sammanlagt femton 2-axliga
Resgodsvagnar: Tre stycken 1873
Godsvagnar: 134 tvåaxliga personvagnar av olika versioner.
Tillgångar vid staten; 4 200 000 kr
Järnvägen kostade: 6 041 567 kronor

Källor:

"Järnvägsdata", 2009

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.