DHJ (Dannemora-Harg järnväg) öppnades för godstrafik den 7 oktober 1876 och två år senare även för allmän trafik. För godstrafiken anskaffades det 61 malmvagnar från Kristinehamn mekaniska verkstad som först fick DHJ-nr 1-61 och sedan omnumrerades till 26-86. De fick litteran P trots att det förekom två olika dimensioner på vagnarna. Det var korta vagnar med måtten 3,55 m höga och 1,93 m breda varav sex stycken hade broms. De långa vagnarna var 5,06 m höga och 2,67 m breda, även där var det vissa vagnar som hade broms. På den tiden fanns det ett yrke som kallades för bromsare och t ex ett tåg med tjugo vagnar så fanns det 4-5 bromsare som bromsade in tåget efter en signal från lokföraren. Den 2 januari 1878 öppnades den åtta kilometer långa bibanan från Knaby till Ramhäll och samma dag öppnades även sträckan mellan Gimo-Hargshamn. I den sistnämnda orten öppnades en utskeppningshamn som blev viktigt inom detta gruvområde. Det var bl a om de första malmvagnarna på detta bolag och samtliga är sedan länge skrotade.
Källor:
Egen samling
"Järnvägsdata", 1999
Liljendahl Lennart, "Dannemora-Harg järnväg", 1969
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.