Innan de fem R-loken hade Malmbanan 21 ånglok med litteran Ma i tjänstgöring för att frakta malm. Det var åttakopplade kompoundlok med axelföljden 1D och vägde 76,6 ton i tjänstevikt. Dessa lok inköptes av SJ mellan 1902-07 för att framför allt trafikera mellan Kiruna-Riksgränsen medan Md-loken med mindre ångpanna gick mellan Kiruna-Luleå. Ma-loken kunde dra tågvikter på 1000 ton och hade från början tryckluftsbromsar. Ett par år efter det sista levererade Ma-loken så kom de fem ångloken med litteran R och dessa var Sveriges starkaste ånglok. Malmbanan blev helt elektrifierat 1922 och då blev Ma-loken "arbetslösa", fyra år senare slopades de från trafik. Idag finns bara Ma 779 kvar och som finns i magasin på järnvägsmuseet i Gävle.
Källor:
"Bevaringsplan för järnvägsfordon", Gävle, 2004
Diehl Ulf m fl, "Normalspåriga ånglok vid Statens Järnvägar", 1973
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.