Ett drygt 800 meter långt bispår anlades från UGJ (Uppsala-Gävle järnväg) till Röbo tegelbruk 1915 som låg strax norr om Uppsala med normalspårig spårvidd. Bispåret elektrifierades 1937 och under samma fick även UGJ eldrift, bispåret användes inte efter tegelbruksbranden 1955. Ändå i början av 1970-talet kunde man se schaktmassor längs med bispåret och banvallen såväl efter bispåret som växeln var synlig på platsen till den nya sträckningen öppnades förbi Gamla Uppsala tidigare i år. Men gångvägen som går längs med den förra sträckningen av bispåret finns fortfarande kvar.
Källor:
Freding Mats, "Industrilok i Uppland", 1991
"Järnvägsdata", 1999
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.