onsdag 21 september 2016

Motorlok från Kalmar Maskin & Gjuteri

Det är fyra motorlok som är kända från denna tillverkare vars fullständiga namn är Kalmar Maskin & Gjuteri AB. Syftet var att förse de industrier som hade en egen järnväg med eventuellt rullande materiel och de tre första som tillverkades var försedda för självgående lyftkranar, de var avsedda för att växla i stocklager. Ett fordon tillverkades 1904 och de återstående loken tillverkades under ett okänt år. De som tillverkades 1904 användes av fanérfabriken Bohman & Johansson i Blomstermåla med spårvidden 891 mm. Det motorlok som tillverkades 1904 avställdes omkring 1965 och man känner till att samtliga lok som användes i Blomstermåla skrotades under ett okänt år. Det fjärde motorloket tillverkades 1930 med spårvidden 600 mm och det var avsedd för Nygärde tegelbruk utanför Kalmar. Det var ett bensindrivet motorlok med en Volvomotor på 40 hästkrafter och som såldes vidare till Slottsmöllans tegelbruk i Halmstad, vars vidare öden är okända. Motorloket som betjänade tegelbruken hade en gengasaggregat under andra världskriget. Nygärde tegelbruk lades ner efter en brand den 7 februari 1953 vars utrustning gick på försäljning under de nästkommande åren. Slottsmöllans tegelbruk lades ner 1960 och möjligvis såldes loket vidare.

Källor:

Freding Mats, "Nygärde bruk och dess torv- och lerbanor", tidskriften Tåg 1/75
Priedits Janis, "Små tillverkare med färre än fyra lok" (loklista), 2010
Spårläget nr 1/2008

**Loklistor över industrilok finns på industribanor.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.