onsdag 25 december 2013

Förbättring av Vittinge järnvägsstation

Järnvägsstationen i Vittinge blev färdigt 1872 under arbetet med Norra Stambanan som öppnades för trafik året efter. Inför årsskiftet 1899 upphöjdes statusen för poststationen i byggnaden från andra till första klass och kunde då ta emot assurerade försändelser på upp till 20 000 kronor. Ordet "poststation" används i princip aldrig nu för tiden och detta ord var vanligt kring förra sekelskiftet. En liten kort historik över Norra Stambanan under denna tidsperiod.
1866 Stockholm N(gamla)-Uppsala
1873 Uppsala-Sala (i september)
1873 Sala-Krylbo(i december)
1875 Krylbo-Storvik
År 1881 var hela stambanan öppen för trafik och denna stambana gick gick mellan Stockholm-Ånge på en sträcka av 484 kilometer.
Som en liten kuriosa; idag räknas Norra Stambanan för denna avvikelse (ursprungliga bolag inom parentes).
Stockholm-Uppsala (som den urspr linjen).
Uppsala-Gävle (UGJ, Uppsala-Gävle järnväg)
Gävle-Ockelbo(GOJ, Gävle-Ockelbo järnväg)
Ockelbo ligger längs med den gamla sträckningen.
Inga Norrlandståg passerade Krylbo efter 1968.

Källor:

Järnvägsdata 1992 och 1999
Sveriges järnvägsstationer, Sveriges järnvägsmuseum
Tidningen Upsala 10 januari 1899

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.