Tillverkningsorter för Ha-loken
Tillverkningsorter för Ha-loken var NOHAB i Trollhättan, Falun, Motala och ASEA i Västerås, karosseriet tillverkades i de tre förstnämnda orterna medan ASEA stod för eldriften i loken (ellok) som också tillverkade åtta lok helt själva mellan 1937-38. Denna loktyp tillverkades mellan 1936-39 och skrotningen skedde under 1960-talet samt början av 1970-talet. De fick SJ-nummer 451-490 och ett par av dessa skrotades tidigt som exempelvis nr 478. Detta lok tillverkades redan 1943 i Örebro efter endast fem år i drift och loket skadades i samband med en kollision i Vagnhärad i december 1942.
Källor:
"Bevarandeplan för järnvägsfordon", Gävle, 2004
Egen samling
Småländsk bana var först med järnunderreden
Det var Nybro-Säfsjöströms järnväg som köpte sin vagnpark från Eisenbahn-Wagenbauanstalt i Hamburg som dessförrinnan hette Laurenstein. Sammanlagt var det 53 godsvagnar som levererades till banan och samtliga var försedda med järnunderreden. Tack vare en god underhållning så behöll dessa vagnar i gott skick ända fram till 1950-talet.
Källa: Erik Sundström, "De första vagnarna med järnunderreden", TÅG 7/1995
Om ett extratåg
I tidningen Upsala den 10 januari 1899 fanns det följande notis; Ett extratåg inträffade här idag kl ½ 1 från Stockholm. Tåget medförde 4 nya 1:a och 2:a boggivagnar, hvilka profkördes. Vagnarne äro utgången från Atlas verkstäder.
Sjukhusspåret
Sjukhusspåret är ett namn på en hållplats längs med den forna Malmö-Ystads järnväg(nu SJ-ägd) som öppnades 1896 och ligger mellan Malmö V-Södervärn.
Källa: Järnvägsstationer, Sveriges järnvägsmuseum
Linjer från Snytens station
Snyten station hade linjer åt fyra olika håll och dessa var mot Krylbo, Högfors, Ängelsberg samt Örebro.
Källa: Carl Olofsson, "Sveriges järnvägar", Stockholm, 1921
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.