Bombat lok?
Ett ellok som hade 45 i SJ:s nummerserie tillverkades av ASEA(elektriska) och Vagn & Maskinfabriken(karosseriet) 1922, loket tjänstgjorde fram till slopningen 1967 medan en annan uppgift om slopningen är från juli 1965. Det står bl a i källorna att detta lok bombaderades sönder under en militärövning vid Galtåsen i Västergötland. Samtliga tio lok av denna littera (Od) är skrotade och därmed är ingen av dessa lok kvar som museilok.
Källor:
"Bevarandeplan för järnvägsfordon", Gävle, 2004
"Förteckning över svenska ellok"
Cloettas motorlok
Chokladfabriken i Ljungsbro som blev Cloetta 1916 och som hade tre motorlok med spårvidden 891 mm. Två av loken är skrotade medan det tredje som tillverkades av Sala Maskinverkstad 1947 såldes till sågverket Hasselwood i Åtvidaberg 1957 och 1975 överfördes till museiföreningen VÖJF i Vadstena.
Källor:
Gyllenberg Bo, "Industrilok i Östergötland", Taberg, 1987
Johnsson Anders, "Fånga platsen", 2008
Järnvägsstationen i Enköping
Järnvägsstationen i Enköping anlades 1876 och som 1946 moderniserades, efter rivningen av stadshotellet så är järnvägsstationen en av stadens äldsta byggnader.
Källor:
Bebyggelseregistret
Järnvägsstationer, Sveriges järnvägsmuseum
Karlskrona hamnbanas tunnel
Denna tunnel invigdes 1888 med en längd på 220 meter, nedlagt 1990.
Källa: Järnvägsdata, 1999
Rullande materielen på EJ-nätet 1911
År 1911 hade de enskilda järnvägsbolagen 1 014 ånglok, 2 ellok, 2 103 personvagnar och 25 440 godsvagnar.
Källa: "Historisk statistik", 1950
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.