måndag 21 februari 2011

Järnvägshistoriska notiser 2

Bombat lok?

Ett ellok som hade 45 i SJ:s nummerserie tillverkades av ASEA(elektriska) och Vagn & Maskinfabriken(karosseriet) 1922, loket tjänstgjorde fram till slopningen 1967 medan en annan uppgift om slopningen är från juli 1965. Det står bl a i källorna att detta lok bombaderades sönder under en militärövning vid Galtåsen i Västergötland. Samtliga tio lok av denna littera (Od) är skrotade och därmed är ingen av dessa lok kvar som museilok.
Källor:
"Bevarandeplan för järnvägsfordon", Gävle, 2004
"Förteckning över svenska ellok"

Cloettas motorlok

Chokladfabriken i Ljungsbro som blev Cloetta 1916 och som hade tre motorlok med spårvidden 891 mm. Två av loken är skrotade medan det tredje som tillverkades av Sala Maskinverkstad 1947 såldes till sågverket Hasselwood i Åtvidaberg 1957 och 1975 överfördes till museiföreningen VÖJF i Vadstena.
Källor:
Gyllenberg Bo, "Industrilok i Östergötland", Taberg, 1987
Johnsson Anders, "Fånga platsen", 2008

Järnvägsstationen i Enköping

Järnvägsstationen i Enköping anlades 1876 och som 1946 moderniserades, efter rivningen av stadshotellet så är järnvägsstationen en av stadens äldsta byggnader.
Källor:
Bebyggelseregistret
Järnvägsstationer, Sveriges järnvägsmuseum

Karlskrona hamnbanas tunnel

Denna tunnel invigdes 1888 med en längd på 220 meter, nedlagt 1990.
Källa: Järnvägsdata, 1999

Rullande materielen på EJ-nätet 1911

År 1911 hade de enskilda järnvägsbolagen 1 014 ånglok, 2 ellok, 2 103 personvagnar och 25 440 godsvagnar.
Källa: "Historisk statistik", 1950

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.