söndag 8 augusti 2010

Historiska notiser 14

Fick inte sälja grannens varor

Bönderna kunde sälja de varor som kom ifrån den egna avkastningen och däremot var det förbjudet att sälja grannens varor, eftersom denna marknad tillhörde borgarna. År 1789 blev det lagligt för bönderna att handla med grannens varor.
Källor:
Magnusson Lars, "Sveriges ekonomiska historia", Falun, 1999
NE(CD-rom), "bondehandel

Det första ASEA-loket

Det första elloket i Sverige byggdes av ASEA 1891 och som hade spårvidden 750 mm, loket var av boggietyp. Loket fick ström ifrån en kraftledning och en motor på 1x10 hästkrafter. Det tjänstgjorde hos Värmbols Fabriks AB och återtogs av ASEA två år senare, blev sedan kvar på ASEA:s museum i Västerås fram till 1940-talet. I Värmbol åkte loket på en två kilometer lång bana mellan Värmbols trämassefabrik och anhalten Stettin vid Västra Stambanan.
Källor:
Gyllenberg Bo, "Värmbol-Stettin", Svenska småbanor, 1979
Hansson Staffan, "Porjus---Ett kraftverk för industriell tillverkning i övre Norrland", Daedalus, 1995
"Industrilok i Södermanland", Jönköping, 1982
Priedits Janis,"Loklista(ASEA), 2006

Goda skördar under 1700-talets första hälft

I Sverige var det goda skördar 1721-33, 1728-34 och 1737-38.
Källa: Gustav Utterström, "Jordbrukets arbetare", Stockholm, 1957

Gårdatunneln i Göteborg

Anlades när Västkustsbanan fick en omläggning och blev klart 1968, blev då Sveriges längsta järnvägstunnel med 2 163 meter.
Källa: "Järnvägsdata", 1999

En flitig man

Litteratur- och kulturhistoriken Henrik Schück (1855-1947) hann med cirka 700 uppsatser under sin verksamma tid.
Källor:
Frängsmyr Tore, "Svensk idéhistoria", del 2, 2004
"Norstedts uppslagsbok", 2003

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kommentera gärna, men inga tramsigheter eller sårade kommentarer, är det dåligt så skriv det snällt och inte med för fula ord.

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.