Historisk blogg

Historiska notiser, fördjupade artiklar och udda sevärdheter samt lite till.

torsdag 31 mars 2016

OK-motorloket i Högsby

›
Berga tegelbruk (Högsby i Småland) anskaffade ett dieseldriven motorlok på elva hästkrafter av den tyska firman Orenstein & Koppel 1936....

Några uppländska folkmängdsuppgifter från 1898

›
Tidningarna har mer eller mindre alltid rapporterat om socknarnas folkmängd och den 10 januari 1999 var det kortfattade uppgifter om folkmän...
tisdag 29 mars 2016

Sorgligheter i Brasilien

›
I tidningen Upsala den 12 december 1891 så stod det om en f d Uppsalabo i det där landet och han hade då bott i Brasilien i tjugo år. Han ha...

Svår gårdsolycka

›
En olyckshändelse inträffade på en gård i Muskarbo i Tierp socken den 10 juni 1925 när en ung arbetare åt en hemmansägare blev träffat av en...

Wheatstones telegraf

›
Denna maskin användes av britterna under första världskriget och byggde på en princip som lanserades av den brittiske vetenskapsmannen Charl...

Tre tragiska öden

›
I denna artikel kommer källorna att anges i själva texten och det börjar med en brand som krävde tre barns liv boende på torpet Freden i Öst...

Skrotning 1874

›
Ett ånglok med spårvidden 1435 mm som tillverkades av Sharp & Roberts i Manchester 1842 och som tillhörde fr o m 1855 SJ:s byggnadsavdel...
‹
›
Startsida
Visa webbversion

Om mig

Mitt foto
Stephannium
Har levt ett antal vintrar, läst bl a historia och andra historiska ämnen på Uppsala universitet.
Visa hela min profil
Använder Blogger.